CYKELULYKKER ER GEMT I MØRKET

Mørketal kan gøre det svært at udpege farlige områder i trafikken. (FOTO: Christoffer Ranhauge)

Under en tiendedel af de cykelulykker, der finder sted i Danmark, indgår i de officielle ulykkesstatistikker. Det svækker mulighederne for at forbedre trafiksikkerheden, mener forskere.

Af Christoffer Ranhauge & Rasmus Hagelskjær

790. Så mange cykelulykker fandt sted i 2016 ifølge den officielle statistik, som er baseret på tal fra politiet. På de danske hospitaler registrerede man samme år 16.636 cykelulykker. Dermed fremgår kun 5 procent af trafikuheld med cykler i det officielle register for året.

Ifølge Kira Hyldekær Janstrup, trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet, er det problematisk.

“Min forskning viser, at der i virkeligheden sker mange flere ulykker, især cykelulykker, end de officielle tal viser. Der mangler viden om, hvor ulykkerne sker, og hvorfor de sker,” siger hun.

Det er især de mindre alvorlige ulykker, der ikke fremgår af den officielle statistik, men også mere alvorlige ulykker, der kan resultere i hjernerystelser eller knoglebrud, mangler.

Udfordrer arbejdet med trafiksikkerhed
Det store mørketal, der hviler over de officielle ulykkesregistre, er problematisk, fordi kommunernes arbejde med forbedring af trafiksikkerhed bygger på de officielle data, siger Niels Agerholm, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet. Ifølge ham gør mørketallet, at farlige områder overses.

“Hvis man ikke ved, hvor der er problemer, kan man ikke sætte ind og forebygge fremtidige ulykker,” siger han.

Hos Kommunernes Landsforening oplever man ikke, at problemet er så stort, at der er behov for en landsdækkende løsning.